Thursday, October 20, 2005

Computer virus

Aku sebenarnya tak sangka satu hari nanti aku akan bekerja dalam bidang IT nih. Aku ingat lagi dulu lepas aku isi borang pendaftaran untuk belajar dalam bidang IT ni, terasa semuanya macam susah je. Maklum la aku bukannya datang dari keluarga yang berada. Family aku nak belikan PC semata-mata untuk aku belajar IT? Memang benda ni tak penah terpikir langsung dalam kepala aku. Tapi aku tak penah salahkan family aku sebab aku tau dimana tahap kemampuan dorang. Nak beli PC masa zaman aku belajar dulu, memang cukup mahal, tak lah macam sekarang senang2 boleh dibeli pakai pinjaman ke, credit card ke apa ke. Aku cakap pada diri aku, tak pe lah kalau dorang tak mampu dan aku sendiri pun kalau boleh tak mau family aku bersusah payah semata-mata untuk aku. Bagi aku, cukup lah kalau dorang leh bagi sokongan pada aku. Itupun aku rasa dah lebih dari bagus.

Waktu memula belajar IT dulu, memang aku tak nafikan semuanya begitu asing pada aku. Tengok keyboard je dah cukup mengerunkan aku. “Banyaknya button yang nak kena tekan, cam belajar bawak kapal terbang je” begitu kata hati aku dulu. Bayangkan la button ‘Enter’ pun aku tak tau apa fungsinya, macam mana nak buat assignment atau programming yang pelik2 nanti?.

Aku tak penah lupa pengalaman pertama aku masa mula2 belajar word processing yang agak popular masa tu. Kalau tak salah aku, namanya ‘Word Star 6.0’. Masa tu aku terpegun tengok orang lain menaip. “Cekapnya dorang ni, sedangkan aku? Usahkan nak taip, suis PC tu pun aku tak tau kat mana. Isk boleh ke otak aku yang lembap ni belajar menda2 gini? Habis le aku…” gitu lah yang memula aku rasa dulu. Semuanya sukar dan mustahil je aku rasa. Kekadang rasa menyesal pun ada ngan keputusan aku nak belajar IT nih.

Tapi semua tanggapan aku pada dunia IT ni berubah tak lama lepas tu. Suatu hari masa aku ngan member aku tengah minum kat kedai mamak, aku terdengar member2 aku bercerita pasal computer game yang dorang minat. Masa tu aku tak berapa paham menda2 yang dorang sembangkan. Banyak perkataan yang pelik aku dengar dari mulut dorang tapi aku rasa berminat nak tau menda yang dorang sembangkan. So aku tanya la kat salah sorang member aku “Dee ‘delete’ tu apa?”. Aku tak sangka soalan yang aku tanya tu adalah soalan bodoh pada mata dorang. Dee pun cakap “ko ni apa la bodoh sangat, tu pun ko tak tau ke?”. Aku rasa cukup terhina ngan perkataan ‘bodoh’ yang Dee lemparkan pada aku. Terasa kecik je pengetahuan IT aku ni kalau dibandingkan dengan dorang. Mentang2 le aku bukan datang dari keluarga berada tapi aku aku tak dapat buat apa2. Aku cuma mampu tersengih macam kerang busuk je untuk menyembunyikan perasaan aku.

Sejak dari itu, aku berazam untuk membuktikan pada member2 aku yang aku boleh berjaya dan menandingi dorang dalam pelajaran. Tak cukup dengan tu, aku juga mula menyimpan dendam untuk mengenakan dorang balik. Itu lah aku, agak pendendam orangnya tapi aku tak penah tunjukkan pada dorang rasa marah aku sebab aku ni bukanlah jenis orang yang suka marah. Aku tak penah lupa mengintai setiap peluang untuk memastikan dendam aku pada dorang terbalas. Sikitpun dorang tak penah menyangka yang aku dah menyimpan rasa benci pada dorang sebab kekadang tu kitaorang selalu buat assignment sesama dan ada masanya kami keluar lepak kat KL pun sesama.

Sepanjang aku belajar, nasib seolah2 menyebelahi diri aku, akhirnya aku berjaya menandingi dorang dalam pelajaran dan muncul antara salah sorang pelajar terbaik kat tempat aku belajar. Tapi itu masih tak cukup bagi aku. Aku masih mahukan sesuatu yang lebih untuk 'mengajar' member2 aku. Aku nak dorang menderita dan menelan penghinaan yang penah dorang lemparkan pada aku dulu. Dendam aku masih cukup berakhir terutamanya pada Dee.

Satu hari ada sorang member aku, memperkenalkan aku pada software anti-virus. Menarik tul software tu aku rasa dan berminggu2 masa aku habiskan untuk mempelajariya. Macam2 benda aku belajar dan matlamat aku cuma satu, aku nak mencipta computer virus aku sendiri supaya aku dapat melaksanakan niat jahat aku pada member2 aku. Untuk mencapai matlamat aku yang satu ni, aku sanggup menghabiskan masa berjam2 kat computer lab untuk menghasilkan virus aku inginkan. Aku cakap kat lecturer aku, yang aku nak stay back untuk buat assignment yang dia bagi dan dia tak penah sikit pun curiga pada aku sebab masa tu aku adalah diantara pelajar terbaik dalam kelas.

Mungkin korang pun takkan percaya aku katakan, akhirnya aku berjaya mencipta computer virus aku sendiri. Mungkin jugak korang anggap aku ni cuma merepek je bila bercerita pasal benda gini. Tapi sebelum korang kata apa2, biarlah aku bagitau memang tak mustahil nak buat computer virus ni dan kejap lagi aku akan tunjukkan kat korang macam mana aku leh buat computer virus tu.

Lepas je aku dah berjaya mencipta computer virus tu, dah tentu mangsa aku adalah member2 aku sendiri. Dee adalah salah sorang darinya. Aku teringat lagi dulu, macam mana sukanya dia bila aku bagi satu ‘latest computer game’ yang dah terselit didalamnya computer virus aku. Sikit pun Dee tak menyangka, aku berniat nak kenakan dia dan lepas tu pun, tak de sorang pun member aku mensyaki aku lah punca assignment dorang boleh terpadam dengan sendirinya dari PC dorang. Dorang betul2 tak tau bila dorang install je game tu ke dalam pc dorang, sebenarnya dorang 'copy' virus aku sekali! Memang aku sangat2 berpuas hati dengan hasil computer virus aku, terutama sekali bila virus tu dapat memadam assignment yang sepatutnya dorang hantar hari tu.

Itulah benda jahat yang penah aku buat masa aku belajar dulu. Bila dendam dah terbit dalam diri aku, aku akan pastikan takkan ada satu benda pun yang dapat menghalang diri aku. Aku jugak akan berusaha 110% untuk dapatkan apa yang aku nak. Tambah plak kalau sebelum tu orang dah pandang rendah pada kebolehan aku. Kalau korang nak tau, ini lah cara aku buat computer virus aku.
- Fungsi utama untuk virus ni, adalah untuk delete file2 tertentu dalam PC. Korang boleh specify file apa yang korang nak delete dalam batch file tu. Mungkin korang rasa file yang terpadam tu boleh di’recover’ balik…kan? Jawapannya tak, aku dah masukkan command ‘wipe’ untuk memastikan file tu dah terpadam buat selama-lamanya.

- Korang tau tak, setiap character yang korang taip ada ASCII code nya sendiri termasuk la spacebar. Jadi untuk membuat suatu computer virus, filename yang sesuai untuk virus, tentunya adalah spacebar. Kenapa mesti spacebar? Jawapannya ialah spacebar adalah character yang tak nampak dan bila kita gunanya, orang takkan perasan atau syak computer dorang ada virus. Apakah ASCII code untuk spacebar? Tekan CTRL …. (opss sori tak boleh bagitau)

- Virus aku dibuat dari pada batch file ( .bat). Kat dalam batch file ni, semua DOS command untuk delete file akan di’execute’kan tanpa dapat dikesan atau dipaparkan pada skrin computer. Kenapa? Jawapannya ialah setiap command yang aku guna, semuanya didahului dengan command @echo off.

- Akhir sekali virus ni aku akan patchkan kat dalam satu computer start-up file yang dipanggil AUTOEXEC.BAT. Walaupun aku dah patchkan virus ni, korang takkan perasan sebarang perubahan pada start-up file korang sebab macam yang aku cakap tadi sebab filename virus aku adalah spacebar.Untuk memastikan virus aku ni tak dapat dipadamkan dengan mudah, aku selalunya akan set attribute dia jadik hidden dan read only.

- Virus ini jugak takkan dapat dikesan oleh mana2 anti virus masa zaman aku belajar dulu. Ni disebabkan virus ni diperbuat dari batch file. Suatu file yang dikira sebagai ‘valid editable file’ atau dengan kata lain sama macam file MS Word, Excel yang selalu korang taip dalam PC korang.

- Virus ini hanya berkesan kalau digunakan ngan MS Windows 95 & MS Windows 98 & MS Windows NT sebab kedua2 operating systems ni banyak bergantung pada AUTOEXEC.BAT masa proses start-up nya.Kalau virus ni dimasukkan dalam PC, memang susah nak disyak kehadirannya sebab dia tak menunjukkan apa2 tanda melainkan korang akan rasa skrin PC korang blank lebih lama masa start-up dan PC korang jugak agak lembab dari biasa. Sebenarnya PC korang tu bukannya lembap, cuma masa tu virus aku tengah buat background processing yang tak dapat dilihat pada skrin PC.

P/S: Sebenarnya taklah canggih sangat virus ciptaan aku ni, tapi bayangkan la apa yang akan terjadi kalau file korang takde dalam PC disaat korang amat memerlukannya!.