Monday, October 24, 2005

Sambutan raya tahun ini

Cam mana sambutan raya tahun ni?
Kalau korang tanya aku soklan ni.. jawapannya aku rasa dah takde apa2 lagi yang menarik untuk disambut time raya ni. Pendekata dah tua2 gini, aku dah tak excited ngat dah nak tukar baju baru ke, gi sana sini ke.. semuanya dah takde apa lagi yang best bagi aku. Yang seronok aku tengok, cuma telatah anak2 aku je. Seronok nengok dorang bersemangat ngan baju baru, kasut baru, dapat duit raya..la.. Terasa puas je dalam hati aku bila tengok dorang seronok ketawa. Dalam saat2 nak raya gini, itu je la yang dapat menghiburkan aku.
Tiap2 tahun 1 Syawal kekadang tu macam takde makna je lagi dalam hidup aku. Boring je rasa. Tambah2 lak tahun ni, tahun yang pertama dalam sejarah hidup aku kena beraya kat KL sebab bapak aku masih belum sembuh lagi dari sakit lututnya tu. So mak aku satu sekeluarga amik keputusan tak yah le balik kampung. Raya kat KL??? Apa la yang ada kat KL masa raya nanti ek? Ish tak sanggup aku bayang kan cam mana ler keadaan beraya kat KL ni. Ada ke orang nanti kat KL ni? Apa aktiviti yang nak dibuat bila beraya kat KL ni? Mana le tau kot2 dah boring sangat tinggal sorang2 je kat KL ni, mau je kang aku cuba try cipta rekod rekod dunia 'manusia paling lama dapat berbaring' kat tengah Jalan Tuanku Abdul Rahman yang selalunya sibuk tu.
Tak penah terpikir aku nak beraya kat KL ni. Uish.. ada ke makhluk yang bergelar manusia kat KL ni bila time raya nanti? Ke aku akan beraya ngan semut, kucing, lipas semua..? Adeh tentu boring giler nanti. Semalam jenuh aku pikir2 balik, apa la nak buat time raya nanti. Ntah camner aku dapat satu idea....jeng jeng..jeng.. Aku ingat nak cat rumah pas habis semayang raya nanti. Pelik kan? Time2 orang lain suma tengah sedap2 ngadap kuih raya... aku lak plan nak ngadap tong cat! erk..
Cadangan agenda sambutan raya pertama aku tahun 2005 nih
08:30 - 10:00 - Gi mesjid semayang raya
11:00 - 12:30 - Layan drama minggu ini 'mari bermahap-mahapan reramai' sambil perabihkan duit raya kat bebudak
12:30 - 02:00 - Sessi mari membuncitkan perut beramai-ramai (sambil nengok rancangan wajib time raya - circus)
02:00 - 04:00 - Dok depan pintu rumah kot2 ada orang, kucing, tenuk atau apa2 jua makhluk kat planet bumi ni yang sudi beraya kat umah aku
04:00 - 07:00 - Mula bukak tong cat dan berlatih mengecat dinding dengan mempraktikkan jurus hikmat hayunan tangan tanpa bayang.....woo...watchaaaa..!!!.
08:00 - 09:00 - Tengok berita TV3 sambil jenguk2 kat tingkap kot2 ada orang yang sudi main bungapi kat KLCC time raya untuk kasi aku nengok..(err ..ada ke orang main bungapi time raya??)
09:00 - 10:00 - Sessi makan malam sambil melunaskan tanggungjawab terhadap kuih2 raya yang dah lama aku beli.. hahaha..padan le muka korang takde kuih raya bila datang umah aku nanti.
10:00 - 11:00 - Main mercun dan bungapi yang aku beli kat pasar malam ari tu dengan menggunakan nama anak aku..tehehehe
11:00 - 12:00 - Memulakan proses penggiraan duit raya anak2 aku sambil memikirkan siapakah lagi yang boleh dijadikan mangsa kutipan ganasz duit raya dorang....huargh....huargh..huargh..
12:30 - tido